Zakamarki nadwozia – warto sprawdzić, by uniknąć problemów
Podróżujemy w różnorodnych warunkach. Woda, błoto, śnieg, żwir, piasek i kurz to tylko niektóre czynniki, z którymi musi zmagać się nadwozie samochodu. Fabryka zadbała o stosowną konserwację oraz warstwy i elementy ochronne. Po kilku latach mogą jednak zawieść. Wówczas odkrywamy pierwsze ogniska korozji. Części z nich można uniknąć - wystarczą…
Filtr DPF. Jak go nie zepsuć?
Coraz ostrzejsze normy emisji wymusiły stosowanie systemów eliminujących cząsteczki sadzy ze spalin we wszystkich nowych samochodach z turbodieslami. Filtry cząstek stałych działają skutecznie, jednak są typową częścią eksploatacyjną, która w zależności od sposobu użytkowania pojazdu dokonuje żywota po ok. 100-250 tys. km. Czarny dym z rury wydechowej przez lata…
Wymiana oleju. Co 30 tysięcy kilometrów czy wcześniej?
W silniku każdego samochodu krąży kilka litrów oleju. Mieszanina przeróżnych węglowodorów oraz uszlachetniaczy jest problemem. Nie dość, że podlega procesom starzenia i zużywania, to jeszcze stanowi bombę ekologiczną, która wymaga utylizacji . Producentom samochodów to nie w smak. Nowe auta są przecież ekologiczne i przyjazne środowisku. Przynajmniej w folderach reklamowych...…
Gaśnica na pokładzie – co warto o niej wiedzieć ?
W myśl polskiego prawa samochód musi być wyposażony w gaśnicę. Co warto o niej wiedzieć? Przepisy obligują kierowcę do przewożenia w samochodzie sprawnej gaśnicy. Jednym z punktów obowiązkowych badań technicznych jest weryfikacja, czy pojazd posiada gaśnicę. Nie warto zakładać, że diagnosta o tym zapomni - sprawdzenie obecności gaśnicy znajduje się…
Wymiana wycieraczek – wkrótce może być konieczna
W okresie letnim wycieraczki mają niewiele pracy. Deszcze padają stosunkowo rzadko, drogi są względnie czyste, a do zmywania rozbitych owadów oraz innych zanieczyszczeń z przedniej szyby najczęściej używamy płynów i gąbek obecnych na praktycznie każdej stacji paliw. Lada moment przekonamy się jednak czy wycieraczki samochodu są w należytej kondycji.…
Wymiana filtra powietrza – prosta oszczędność
Filtr powietrza to ważny element eksploatacyjny. Codziennie oczyszcza setki tysięcy litrów powietrza, które trafiają do komór spalania. Na powierzchni filtra zatrzymują się różnorodne pyły, kurz, a nawet ziarenka piasku. Im bardziej zanieczyszczony filtr, tym powietrze ma trudniejszą drogę do komór spalania. Następstwem jest wzrost zużycia paliwa, któremu może towarzyszyć niższa…
Nacisnąć hamulec i … zahamować
Wprawdzie podczas wakacyjnych podróży nikogo nie zachęcamy do pokonywania tras w tempie kierowcy rajdowego, jednak dobre hamulce niejednemu uratują zdrowie i pieniądze. Warto więc pamiętać o gruntownym przeglądzie całego układu. O ile sprawdzenie tarcz i klocków hamulcowych jest dokonywane przez każdego kierowcę, o tyle płyn hamulcowy sprawdzają tylko nieliczni. Tymczasem…
Filtr paliwa – taki sam w przypadku benzyny, jak i diesla?
Na postawione w ten sposób pytanie trudno jednoznacznie odpowiedzieć. Filtry paliwa montowane przy silnikach z zapłonem iskrowym i samoczynnym pełnią bowiem tę samą funkcję. Polega ona na zatrzymywaniu rożnego rodzaju szkodliwych zanieczyszczeń, które mogłyby dostać się do wnętrza jednostki napędowej. Są jednak pomiędzy nimi istotne różnice, wynikające przede wszystkim z…
Blokowanie się hamulców – najczęstsze przyczyny i jak temu zaradzić
Blokowanie się hamulców podczas jazdy jest zawsze bardzo niebezpieczne. W większości przypadków problem zaczyna się w momencie, kiedy zaciski lub szczęki hamulcowe zaczynają delikatnie blokować koła. Może on zostać niezauważony przez kierującego na krótkim dystansie, np. podczas jazdy po mieście, natomiast w czasie poruszania się na drogach szybkiego ruchu problemy…
Uwaga na właściwy zbiornik, czyli co się stanie, gdy wlejesz nieodpowiedni płyn eksploatacyjny
Uzupełnienie zbiorniczka określonego układu, m.in. hamulcowego, wspomagania, chłodzenia lub – co gorsza – smarowania silnika niewłaściwym płynem, nie należy wbrew pozorom do rzadkości. Do najczęstszych pomyłek w tym względzie dochodzi podczas uzupełniania płynu do spryskiwaczy, ponieważ czynność ta jest wykonywana przez kierujących z największą częstotliwością i w przeważającej liczbie przypadków…