Z (blisko) 100 proc. separacją
Najważniejszym elementem filtra powietrza jest jego wkład w postaci papieru filtracyjnego nasączonego żywicami (czasami stosuje się również materiały wielowarstwowe lub włókniny syntetyczne). Ze względów ekonomicznych najczęściej używany jest właśnie papier, choć posiada on najmniejszą zdolność pochłaniania zanieczyszczeń, w granicach 190-220 g/m kw (przykładowo materiał wielowarstwowy – 230-250 g/m kw, a włóknina 900-1100 g/ m kw). Papier filtracyjny stosowany w filtrach powietrza ma grubość od 0,4 do 1,2 mm, przy gramaturze wahającej się pomiędzy 110 a 200 g/m kw. W celu zwiększenia powierzchni filtracyjnej, materiał jest plisowany. Plisy powinny być równomiernie rozłożone – posklejane lub pofałdowane mogą przyczyniać się do zapchania filtra powietrza. Od nowoczesnych filtrów powietrza oczekuje się bardzo wysokiego stopnia separacji zanieczyszczeń – nawet rzędu 99,8 proc. Poza tym muszą one również dysponować wysoką wydajnością, czyli wchłaniać duże ilości zanieczyszczeń, przy stosunkowo długich okresach pomiędzy kolejnymi wymianami wkładów filtracyjnych.
Ważne uszczelki i wzmocnienia
Kolejnym ważnym elementem wchodzącym w skład filtrów powietrza, jest uszczelka. Najczęściej jest ona wykonana z poliuretanu, dzięki czemu zapewnia bardzo dobre dopasowanie do kształtu obudowy filtra, a jednocześnie zapobiega przedostawaniu się niefiltrowanego powietrza. Ponadto uszczelki muszą zachowywać swoje właściwości w różnych zakresach temperatur i jednocześnie odporność na działanie czynników chemicznych. Duże znaczenie dla prawidłowej pracy filtrów powietrza, mają stosowane w nich różnego rodzaju wzmocnienia. Chodzi głównie o to, aby filtry nie odkształcały się w czasie swojej eksploatacji. Konstrukcja filtrów może być wzmacniana przy użyciu kleju lub poprzez zastosowanie metalowej siatki. Wzmocnienia wyróżniają filtry dobrej jakości, w najtańszych dostępnych na rynku zazwyczaj one nie występują.
Tłumienie i spasowanie
Również obudowy filtrów mogą różnić się od siebie. W najbardziej zawansowanych konstrukcjach zawierają one specjalne rezonatory, które mają za zadanie zmniejszać poziom hałasu. Istotna jest również obudowa samego wkładu filtracyjnego, ponieważ od dokładności jej przylegania do obudowy filtra zależy skuteczność procesu filtrowania powietrza. Filtry powietrza powinny być okresowo wymieniane, zgodnie z zaleceniami producenta. Długotrwała jazda z niedrożnym filtrem może bowiem skutkować wyższym zużyciem paliwa, na skutek niewłaściwych proporcji mieszanki paliwowo-powietrznej. Zatkany filtr jest również odpowiedzialny za przyspieszone zużycie silnika: nieprzefiltrowane zanieczyszczenia przedostaja się bowiem wraz z powietrzem do wnętrza jednostki napędowej.
Jak wymieniać?
Wymiana filtra powietrza jest czynnością stosunkowo prostą i może ją wykonać praktycznie każdy. Należy pamiętać, aby po wyjęciu zużytego wkładu starannie wyczyścić obudowę. Następnie należy zamontować nowy wkład, zwracając szczególną uwagę na zachowanie jego prawidłowej pozycji: chodzi o to, aby nie dopuścić do przedostania się do wnętrza niefiltrowanego powietrza. Okresowo powinno się również wymieniać filtr odpowietrzania skrzyni korbowej, jeśli taki jest zastosowany w samochodzie. I na koniec jedna praktyczna uwaga. Fachowcy odradzają „czyszczenia” wkładu filtra sprężonym powietrzem. Zabieg ten wykonywany w niektórych warsztatach ma na celu przedłużenie okresu jego użytkowania, zamiast wymiany. W większości przypadków efekt jest jednak odwrotny od oczekiwanego: sprężone powietrze niszczy bowiem plisy wkładu filtracyjnego, co skutkuje znacznym pogorszeniem jego właściwości filtracyjnych.
Czytaj więcej na: https://www.autocentrum.pl/publikacje/porady/co-filtruje-w-filtrze/3658/