Częściej w jednopunktowych
Różnice w eksploatacji występują również w przypadku filtrów montowanych w silnikach benzynowych. Chodzi tu o jednostki z jedno- lub wielopunktowym wtryskiem paliwa. W przypadku tych pierwszych zachodzi konieczność częstszych kontroli (głównie ze względu na większe obciążenie filtra najdrobniejszymi zanieczyszczeniami), niż ma to miejsce w przypadku wtrysków wielopunktowych. Powodem jest tzw. obieg z nadmiarem. O co chodzi? W instalacjach z wtryskiem jednopunktowym benzyna dopływająca do modułu wtrysku nie jest w całości wtryskiwana do kolektora dolotowego – jej nadmiar wraca do zbiornika, powodując wspomniane wyżej obciążenie filtra. Wymiana tego ostatniego powinna następować – poza oczywiście zalecanymi okresami – zawsze w przypadku naprawy układu zasilania. Należy przy tym pamiętać, aby nowy filtr paliwa dysponował parametrami zgodnymi z zamontowanym fabrycznie.
Jak wymieniać filtry paliwa w przypadku silników z zapłonem iskrowym?
W nowszych modelach samochodów filtr paliwa ma najczęściej kształt metalowej puszki, z dochodzącymi do niej przewodami paliwowymi (ta wymieniana jest albo w całości, albo ma tylko wymienny wkład). Filtr paliwa najczęściej zlokalizowany jest w okolicy kielichów kolumn MacPhersona lub ściany grodziowej komory silnika. W niektórych, zwłaszcza starszych modelach pojazdów, może on znajdować się w okolicach zbiornika paliwa lub wzdłuż przewodów paliwowych. Sama czynność wymiany filtra jest bardzo prosta: wystarczy zacisnąć gumowe zakończenia przewodów i zdjąć z nich opaski, a następnie wyciągnąć stary filtr i włożyć nowy. Należy przy tym zwrócić uwagę na kierunek przepływu paliwa (zazwyczaj oznaczony strzałkami na obudowie) i zamocować przewody w taki sam sposób, jak były zamontowane w filtrze wymontowanym. Samodzielna wymiana filtra paliwa będzie utrudniona lub wręcz niemożliwa, jeśli znajduje się on w zbiorniku (wówczas, aby wymienić filtr, niezbędne będą specjalne klucze).
Po zamontowaniu nowego filtra w samochodzie z benzynowym wtryskiem paliwa, należy kilkakrotnie przekręcić kluczyk w stacyjce w pozycję zapłonu. Jest to niezbędne, aby pompa paliwa napełniła układ benzyną pod odpowiednim ciśnieniem. Uwaga! Po wymianie filtra benzyny w nowoczesnych samochodach nie wolno zapomnieć o odpowietrzeniu listwy paliwowej.
Zgodnie z typem silnika
Również w przypadku filtrów paliwa stosowanych w jednostkach wysokoprężnych należy zwrócić szczególną uwagę, aby były one przeznaczone do określonego typu silnika. W przeciwnym wypadku może bowiem dojść do sytuacji, np. podczas gwałtownego przyspieszania, że sterownik CDI (common rail) przełączy się w tryb awaryjny i dojdzie do wyłączenia jednostki napędowej. Przed zamontowaniem nowego filtra paliwa należy zalać go czystym olejem napędowym.
Po zainstalowaniu w pojeździe i uruchomieniu silnika zalecane jest utrzymywanie tego ostatniego na podwyższonych obrotach (1500-2000 obr./min.). Chodzi o to, aby usunąć pozostałe powietrze z filtra i całego układu paliwowego.
Jak wymieniać filtr paliwa w przypadku silnika z zapłonem samoczynnym?
Kolejnym krokiem jest odpowietrzenie układu paliwowego. W samochodach starszego typu (głównie z niskociśnieniowymi instalacjami wtrysku do komory wstępnej oraz pompami rzędowymi lub rotacyjnymi), służy do tego specjalna pompka w kształcie gumowego zgrubienia na przewodach paliwowych lub przycisku w obudowie filtra. Należy przyciskać ją do momentu napełnienia całego układu paliwem. Nowoczesne silniki Diesla z układem wtrysku bezpośredniego i elektrycznymi pompami zasilającymi (pompowtryskiwacze lub common rail), nie wymagają mechanicznego odpowietrzania. Wystarczy przytrzymać kluczyk w stacyjce w pozycji zapłonu, uruchamiając rozrusznik do momentu odpalenia silnika.
Kiedy wymieniać filtr paliwa?
W przypadku filtrów paliwa, podobnie zresztą jak ma się to z innymi elementami eksploatacyjnymi, ich wymiana zależy od wskazań producenta. Przy normalnie eksploatowanym pojeździe, którego roczne przebiegi wynoszą około 15 tys. km, średni czas wymiany filtra paliwa powinien następować po 60 tys. km lub raz na rok, jeśli dystans pokonany w tym czasie był mniejszy niż 10 tys. km. Niektórzy producenci (głównie japońscy) zalecają jednak jego wymianę dopiero po przejechaniu 120 tys. km. Jeśli chodzi o samochody z instalacjami LPG, to wymiany filtrów benzyny należy pomnożyć przez dwa (znacznie częściej należy wymieniać filtr LPG). W przypadku silników wysokoprężnych wymiana filtra paliwa powinna następować przed każdą zimą. Jest to szczególnie istotne, ponieważ w tym czasie w filtrze paliwa odkłada się najwięcej wody, ciężkich frakcji oleju, a także parafiny, czyli substancji szkodliwych dla silnika.